گزارش سمينار ضرورت كار با كودك در یزد

منوچهر ارغوانی – سمينار ضرورت كار با كودك با سخنرانی کارشناسان روانشاسی و کودک همراه با برنامه های جنبی در تالار گشتاسب نقدي كوچه بيوك برگزار شد
انجمن یانش وران مانتره با همکاری کمیسیون بانوان انجمن زرتشتیان یزد و موسسه خیریه پوروچیستا پایه گزار شكل گيري جامعه دوستدار كودك در یزد می باشند .
گاتها خوانی هومن آبیاری و نیلوفر مالی آغاز گر برنامه ها بود
سيامك ماوندادي دبير انجمن يانش وران مانتره نخستين سخنران سمينار ضرورت كار با كودك بود. در جامعه زرتشتی یزد تقریبا برای هر سنی برنامه ریزی شده است مانند باشگاه جهاندیگان برای سالمندان سازمان وباشگاه جوانان زرتشتی برای جوانان وجود دارد ولی برای کودکان تنها مهد کودک کورش وجود دارد در صورتی که سنين بین 0 تا 7 رشد خلاقيت و شخصيت هر فردی شکل خواهد گرفت با حمايتهاي مالي و فكري و با همكاري موسسه خيريه پوروچيستا و كميسيون بانوان انحمن زرتشتیان یزد این طرح پایه ریزی شد و سپس بصورت خود جوش از خود مردم پا گرفت و این برنامه نخستين تجربه رسمی برای تسهيل گرانی است كه خود داوطلبانه اموزش مي بينند تا داوطلبانه آموزش بدهند،
ایشان با اشاره به سخنان اشوزرتشت گفت این برنامه نباید مختص زرتشتیان یزد باشد بلکه برای زرتشتیان شهرهای دیگر حتی کل مردم ایزان خواهد بود .
دکتر اسفندیار اختیاری نماينده ايرانيان زرتشتي ضمن خیر مقدم و درود به دوستداران کودک گفت شاید بد نیست همه با دغدغه مدیریت کودکان آشنا شویم ، زرتشت همه گاتهایش درباره انسان سازی است و وقتی ما کتابی داریم و به آن افتخار می کنبم که اولین رکن را به انسان سازی میگذارد و کمتر روی قوم و ملت تاکید می کند و ما هم بعنوان کوچکترین رد پیرو آن باشیم کافی استایشان به نشستهاي خود با آقاي جوادي مسئول مديريت كودكان اشاره نمود. و گفت مهد كودك ها به دو گروه عام و خاص تقسيم مي شود در گروه عام كه مديريت آن با يك فرد مسلمان است همه ادیان مي توانند نام نويسي كنند ولی در مهدهاي خاص مختص هر دین است و مدير آن نيز مي تواند زرتشتي باشد مانند مهد کودک كورش در يزد و پرورش و سپند در تهران که مهدهاي خاص زرتشتيان در ايران هستند.
نماينده ايرانيان زرتشتي تفاوت عمده مهدكودكها خاص و عام در اين دانست كه در مهد خاص آموزشها با اوستا آغاز و با گاتها به پایان میرسدو فرزندان از گاتها و اوستا نيز بهره می گیرند.
ایشان در پایان سخنانش از نقاط ضعف و قوت مهد ها سخن گفت و با توجه به كم شدن جمعيت زرتشتيان تاكيد كرد كه بايد به اين مهدها كمك شود تا ساختارهاي قوي تري داشته باشند و فرزندانمان را به اين مهدكودكها بفرستيم و تاكيد كرد كه هر كس بخواهد اين مهدكودكها را متزلزل كند در مقابلش مي ايستم.
سركار خانم شهناز شهزادي مشاور انجمن يانش وران مانتره سخنانش را با اوستا آغاز کرد همازور باشيم، همازور با همه اشوان و درست كرداران باشيم و تاكيد نمود اين شعار نيست، این باور و ایمان است، این زبان دل هر بهدين و هر زرتشتي است که در شبانه روز از ته د به درگاه اهورامزدا دست سپاس بلند میکند و میطلبد که با همه مردم نه تنها در ایران زمین بلکه در کل جهان همازور و همدل باشیم خانم شهزادي در ادامه به واقعيتهاي روز جامعه پرداخت و گفت امروز تك روي زياد شده است، چشم و هم چشمي داريم، پس دست در دست هم نهاده براي پرورش و تعلیم وتربیت درست كودكان به همديگر كمك كنيم .ایشان در پایان سخنانش از انجمن یانش وران مانتره که 13 سال قدم اول را در را حق و حقوق برداشت سپاس گزاری کرد و گفت آنها میخواهند حق و حقوق خود را از جامعه بگیرند و مسئول باشند و مسئولیت پذیری را یاد بگیرند و دیگران را به مسئولیت پذیری دعوت کنند و همکنون با دیگر ارگانها دست همازوری داده است.دو بیتی زير پايان بخش سخنان خانم شهناز شهزادي بود:
زندگي زيباست اي زيبا پسند زيبا انديشان به زيبايي رسند
آنقدر زيباست اين بي بازگشت كز برايش مي توان از جان گذشت دكتر اميرهمايون مجد روانشناس و خانواده درمانگر و موسس موسسه فرهنگی هنری پرورش فرزندان سخنران اصلي سمينار ضرورت كار با كودك بود دكتر مجد مشكل جامعه امروز را بالا بردن صرف فقط اطلاعات در كودكان دانست و گفت وقتی کودکی ازنظر مهارتهاي و فعالیتهای بدنی ضعیف است.حسهاي بدني آنها از تنظيم خارج شده و دچار مسائلي همچون ترسها، اضطرابها و ناسازگاري می شوند.در روانشناسی حسی وجود دارد به نام حس عمقی كه گيرنده هاي آن در عمق مفصلهاي بزرگ و عضلات بزرگ مانند شانه و ران قرار دارد و کارش دادن امنیت به كودك استاگر در کودکی فقط روی اطلاعات کار بکنیم و دانش او را بالا بیریم و روی مهارتها و فعالیتهای بدنی هدفمندش نتوانیم کار کنیم باعث سردرگمي كودكان مي شود و دائما احساس مي كنند يك چيزي سرجايش نيست و اين افراد نگران از دست دادن اطرافيان و دوستان خود هستند
وي دليل نبود حس امنيت را صرف دادن اطلاعات دانست و گفت امروزه ما بيشتر روي مغز كودكان كار مي كنيم، و دومین بخش روی زبان کار مکنبم و انواع زبان (فارسی – انگلیسی و ..) را به او می آموزیم و سومین بخش روي كف دست و انگشتان است و با آموزش نقاشي و نوشتن كار مي كنيم در نتيجه عضلات فعال نيستند و گيرنده هاي عمقي غير فعالند.
آموزش فعاليتها و مهارتهايي همچون كار با چوب، فلز، سفال، خمير، مجمسه سازي و زدن ساز را راهكار تحريك گيرنده هاي عمقي دانست. و کودکی که حس عمقی او تنظیم نیست بیشتر خوابهای ترسناک می بیند و با آموزش یک ورزش استقامتي به کودک زیر 6 سال راهکار خوبی است و در آن از عضلات بزرگ استفاده شود و باید به صورت غیر رقابتی باشد همچون كوهنوردي ، دوچرخه سواري، پياده روي، اسكيت، آيروبيك، ژيمناستيك .دومين حس ،حس درد است كه گيرنده هاي آن در تمام بدن توزيع شده است و در كودكاني كه كمتر فعاليت مي كنند و بر روي مسئوليت پذيري آنها كار نشده است فعال تر است و به قول معروف زودتر دردشان مي گيرد، حساس هستند و بسيار كم تحمل هستند و شکایت می کنند. و اگر خوابش به هم بخورد بی قرار می شود
دليل اين اتفاق حمايت زياد از اين كودكان است، چون هميشه قبل از گرسنه شدن به آنها غذا داده شده است، نمي دانند گرسنگي چيست و آن را به شكل پرخاش نشان مي دهند.
اما راهكار، در خانه نبايد بيش از حد در دسترس آنها باشيم و حمايت كنيم زيرا قبل از چالش با كاري از ما كمك مي خواهند
اما حساس بودن حس لامسه به دليل عدم مواجه كودك با زندگي واقعي است و كوچكترين چيزي او را عصبي مي كند. مانند اینکه ما به بچه بگوئیم کرم است لباست را در بیار یا سرده لباس بپوش .و ما باید بچه تربیت کنیم که با هم سن سال خود بازی کند نه با سنین دیگر.
بچه باید زندگی واقعی را تجربه کند و باید بچه ها بازی واقعی انجام دهد چون بازی واقعی تمام بدن را به چالش می گیرد و ابزاری برای آموزش بچه خوبه که بچه ان را به فعالیت بگیرد و با استفاده از آن آرام شودمانند دوچرخه سواری و تاب بازی .
با حساسيت زدايي آرام و واكسينه كردن کودکان در مقابل استرس آينده مي تواند به آنها را كمك كند.
دكتر مجد سخنانش را با مقايسه دو مفهوم كودك محوري و كودك سالاري به پايان رساند در كودك محوري، مربي، پدر و مادر روشهاي آموزشي را با نياز كودك تطبيق مي دهند و با روش يادگيري اكتشافي او را به بهترين نحو آموزش مي دهند. اما در كودك سالاري فرزند حق دارد زور بگويد.
زهرا فرماني روان شناس، مدير آموزشگاه هنري ويژه كودكان خردسال، مدير مسئول مجله بادبادك ازدلایلی که به آموزش کودکان خردسال اهمیت می دهیم یکی دلیل علمی است زیرا بالاترین سطح یاد گیری دوران اولیه طفولیت است بخصوص بین دو سال تا هفت سال اول زندگی است و دلیل دیگر بهره وری اقتصاد است.كاهش مخارج عمومي و كم كردن نابرابري اقتصادي، اجتماعتي و تبعيض هاي نژادي و جنسی ، انتقال ارزشها و سنتها ،
فرصت براي بسيج اجتماعی و بهبود وضعيت خانواده و در نهایت جامعه از دلایل مهم اموزشی هستند
خانم فرماني سپس به جامعه هاي كوچك همچون زرتشتيان پرداخت و گفت اين جوامع هم از جامعه بزرگتر فشار مي پذيرند و هم مشكلات خاص خود را دارند.
وي به دين ستيزي در جامعه ايران، زرتشتي و جهاني اشاره كرد و دليل اين اتفاق را در دو عامل اجبار و تحميل و دچار ترديد بودن پدر و مادرها و درست منتقل نكردن دانست. اما به گفته اين روانشناس غرب با تمام قدرت آموزه هاي خود را ارائه مي دهد و آنها را گسترش مي دهد. خانم فرماني سه راهكار را در مورد سنتها ارائه داد:الف: گزينش به معني حفظ سنتهاي هماهنگ با جامعه امروزب:باز آفريني : ما باید اطلاعات بگیریم و روی آن کار کنیم مانند فرهنگ غرب از نظر مد لباس
ج: كنارگذاشتن : انتخاب درست برای جامعه عمومی
گهرناز پشوتني كارشناس مراحل رشد كودكان و مدرس آموزش مهارتهاي زندگي
خانم پشوتني با جمع بندی از سخنرانان قبلی گفت آموزش را بايد از كودكي شروع كرد و نبايد منتظر ماند تا كسي براي كودكان برنامه ريزي كند بلكه همانند امروز كه شاهد حركت نيروهاي خودجوش هستيم بايد از اين كار حمايت كنيم.ما کودک را بین 0 تا 18 سال تعریف کردیم و قاعدتا کودکان 0 تا 7 سال چون رشد شخصیت شکل می گیرد مهم ترند پس هیچ وقت در هیچ مهد کودکی بسته نخواهد شد بلکه پر بار خواهیم کرد و بايد در مهدها به هر 5 جنبه رشدي توجه شود نه فقط بحش ذهني شناختي. وي اضافه كرد براي دريافت مجوز گاوداري به شما مي گويند بايد دوره ببيني اما چرا افرادي كه قرار است بچه دار شوند و انساني را تربيت كنند نبايد دوره ببينند. خانم پشوتني به مهاجرت، آمار بالاي طلاق و اعتياد اشاره نمود و گفت 4 تا كلاس آموزشي و نصيحتي تاثيري ندارد و بايد پايه اي كار كرد. و پایه از دل خانواده است وي همچنين با اشاره به خانواده هاي ثروتمندي كه مشكل تغذيه دارند گفت اين خانواده ها يخچالهايشان پر است اما شيوه ي تغذيه درست را نمي دانند و فقط تئوري را مي دانند. و همچنين با تعريف داستان طوطي كه سخن نمي گفت چون خريدارش برايش همه چيز تهيه كرده بود به جز غذا گفت برخي مواقع ما اصلي ترين مورد را نمي دانيم يا فراموش مي كنيم.گهرناز پشوتني به لزوم آموزش معلمان مدرسه، مربيان مهدها و پدر و مادر ها اشاره كرد و از قول اشوزرتشت گفت آنجا كه شناخت باشد انديشه ها هماهنگ است و تاكيد كرد براي رسيدن به جامعه اي شايسته بايد شناخت از كودك خود و جهان هستي را بالا ببريم و اين كار قابل انجام هست. تاكيد بر شروع شدن طرح و دعوت از سازمانها و نماينده مجلس براي پيگيري بخش ديگر سخنان خانم پشوتني بود و سخنانش را با شعار زير به پايان رساند:ما زنده به آنيم كه آرام نگيريم موجيم كه آسودگي ما عدم ماست
با نقالي فاطمه حبیبی زاد ملقب به بانو گردآفريد نخستين بانوي روايتگر شاهنامه، برنامه ها دنبال شد
نقالي بانو گردآفريد از تاثيرگذارترين بخشهاي برنامه بود، خانم فاطمه حبيبي زاد با تلاش خود و نشستن پاي نقالي توانسته است اين هنر را بیاموزد و از هفته هاي آينده در يزد كلاس آموزش نقالي را برگزار مي نمايد.
در پايان سمينار نيز باشندگان از نمايشگاهي كه در طبقه پايين تالار كوچه بيوك برپا بود ديدار نمودند. كتابهاي روانشناسي در مورد كودكان، كتابهاي پارچه اي و نقاشي هاي كودكان از بخشهاي گوناگون اين نمايشگاه بود.