نمايش مستند «نقل گرد آفريد» در جشنواره‌ي «از شرق تا شرق» پاريس

فيلم مستند «نقل گردآفريد» به كارگرداني هادي آفريده، در جشنواره فيلم‌هاي مستند «از شرق تا شرق» فرانسه به رقابت با ساير آثار اين جشنواره مي‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هدف اصلي اين جشنواره كه از 11 تا 13 ژوئن ( 21 تا 23 خرداد ماه ) و در دانشگاه «ديدروت» شهر پاريس برگزار مي‌شود، به تصوير كشيدن رويدادهاي مهم فرهنگي قرن حاضر از اروپاي شرقي تا آسيا و خاورميانه است.

در اين جشنواره آثاري از كشورهاي ايران، افغانستان، آمريكا، لبنان، عراق، گرجستان، تاجيكستان، ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان، سريلانكا، فيليپين و … به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت.

در خلاصه داستان «نقل گردآفريد» آمده است: «نقالي گونه‌اي از تئاتر سنتي ايران است كه از روزگاران كهن فقط مردان بازيگر آن بوده‌اند و حضور زنان در اين نمايش‌ها ممنوع بوده است. اين مستند داستان پديدارشدن اولين نقال زن تاريخ ايران فاطمه حبيبي‌زاد ملقب به گردآفريد است و ممنوعيت‌هاي او به دليل جنسيتش را به تصوير مي‌كشد.»

گفتني است: اين مستند پيش از اين هم كانديد دريافت جايزه بهترين مستند دومين جشنواره سينما حقيقت شده و علاوه بر كسب عنوان بهترين مستند از نگاه تماشاگران جشنواره فيلم كوتاه تهران در چندين جشنواره داخلي و خارجي، نيز حضور داشته و در جشن «تصويرسال» هم موفق به دريافت جايزه‌ي «محسن رسول‌اف» شده است.