تصویر روز
  • ده کران از راست به چپ : فرشید بزرگ نیا (مطلع منطقه ای) ، نفر سوم : رضا امامی نژاد (شاهنامه خوان) ، نفر چهارم : جمشید امامی نژاد ، نفر ششم : ماه سلطان (مش ماه سلطان - زن ایلیاتی - داننده ترانه های بومی)

در دیگر رسانه ها
کارگاه های آموزشی

چو گفتی که خام خرد توختم                             همه هر چه بایست آموختم
یکی نغز بازی کند روزگار                               نشاندت در پیش آموزگار
                                                                 ( فردوسی )


ایده ی تدریس نقالی پهلوانی اولین بار در سال 1380 از سوی استاد جمشید مشایخی به من پیشنهاد شد . استاد معتقد بود که نقالی مادر نمایش هاست و هر کس که می خواهد بازیگر تئاتر و یا آکتور سینما شود بسیار مهم است که نقالی بداند.


به این ترتیب مرا به مدرسه  ی سینمایی آیدا دعوت کرد و مدرسه ی آیدا تا به امروز همچنان پایگاه اصلی من در تدریس نقل پهلوانی است . به مرور دعوت از سوی آموزشگاه های دیگر آغاز شد از جمله مدرسه سینمایی رکسانا ، موسسه موسیقی ودا ( پشنگ کامکار –سودابه سالم )  مدرسه ی دخترانه ی مقدم سامان – هنرستان دخترانه ی امید شایستگان ، دانشگاه هنر های زیبا و بطور پراکنده چندین فرهنگسرا و مهد کودک ، برگزاری چند جلسه کارگاه آموزشی در خانه ی هنر مندان و....
صدا و سیما کم و بیش استقبال خوبی کرد برنامه سازان بیشتر مایل بودند که داستان های شاهنامه بیشتر در قالب تومار های  ساده و گویا برای کودکان ، نوجوانان و یا جوانان نقل شود.

 

 از جمله کار های آموزشی در حوزه ی رسانه :


90 قسمت اجرای برنامه ی دخترانه ( گروه خانواده – شبکه یک ) سلسله برنامه هایی در شبکه آموزش ویژه ی کودکان ، پلاتوی نقالی در برنامه ی فیتیله ، جمعه تعطیله ( شبکه ی دو ) برنامه های مختلف در شبکه های مختلف رادیویی ، سال ها برنامه سازی برای شبکه های برون مرزی که البته به دلیل محدودیت های موجود بخش اعظم آن توسط  شاگرد م فاطمه غلامی ( ایراندخت ) اجرا می شد .


برنامه های  آموزشی و بویژه تدریس در کار گاه ها ، همواره با استقبال کودکان و نوجوانان  ، جوانان و خانواده ها شان همراه بود هرگز بخاطر ندارم کسی ناراضی از مکتب شاهنامه بیرون رفته باشد .


من به تجربه دانستم که یکی ا ز اعجاز های خواندن شاهنامه ، تقویت حافظه است . دیگری : تقویت صدا و پختگی بیان ، سوم : تاثیر بسیار بر قدرت تجسم و تصویر سازی ، چهارم : ایجاد قدرت روحی بالا برای سخن گفتن در برابر جمع .
به روشنی می دیدم بچه هایی که شاهنامه را به این روش کار می کنند ، روابط عمومی خوبی  پیدا می کنند و این درس در اخلاق و منش آن ها بسیار تاثیر می گذارد . خوب یادم هست که سال ها پیش پسر های نوجوان 12-13 ساله ای می آمدند و می آموختند که امروز با دیدن برخی از آنها واقعا" دچار وجد می شوم .


گرچه سنشان بیش از 21-20 سال نمی تواند باشد ولی مردانی هستند برومند و ورزشکار . می گویند آنقدر برایمان از رستم و اسفندیار و فرامرز و گیو و گودرز گفتی که ما خجالت می کشیم هیکل های لاغر و نزار داشته باشیم برای همین همیشه ورزش می کنیم .
خوشبختانه آنقدر متقاضی برای یادگیری شاهنامه و نقالی در مدارس ، مهد کودک ها و یا از سوی مربیان ، مادران و پدران زیاد شده که این اواخر فکر می کنم ای کاش بنیادی بانی برگزاری کلاس هایی ، ویژه ی مربیان مدارس شود . بدین ترتیب برای اشاعه  ی فرهنگ شاهنامه می توانیم به یک همت جمعی برسیم .


امروزه در این آشفته بازار بی هویتی ، اگر نگوییم تنها راه که بهترین راه برای یاد آوری ، استمرار و حفظ فرهنگ دیر سالمان بی تردید خواندن شاهنامه فردوسی است .


یادمان باشد و بیم کنیم که با کمرنگ شدن توجه به میراث سترگ فرهنگی و معنوی و فقط قانع شدن به بزرگ داشت و تکریم و همایش و جشنواره این فرهنگ کهن همچون کمرنگ شدن نمای آثار عظیم تاریخی و باستانی در حال زوال و نابود شدن است .

پس
همراه شو ای عزیز
همراه شو ای عزیز
کاین درد مشترک
هرگز جدا جدا
درمان نمی شود

تصاویر مربوط به کارگاه های آموزشی

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • کارگاه های آموزشی

  • کارگاه های آموزشی (عکاس : هادی آفریده)

  • Powered and Designed by : mehdivk.net © تمامی حقوق این وب سايت متعلق به فاطمه حبیبی زاد می باشد.